Suara

Peristiwa
30/7/24
Selangor

RTM: Selangor bantu lebih 2,000 individu dapatkan dokumen pengenalan diri

SHAH ALAM, 29 Julai- Kerajaan Selangor telah membantu seramai 2,121 rakyat daripada 6,079 permohonan bagi mendapatkan dokumen pengenalan diri seperti sijil lahir, Mykad serta sijil kewarganegaraan sejak tahun 2008.

Daripada jumlah itu, sebanyak 50 peratus melibatkan golongan bumiputera manakala selebihnya bangsa-bangsa lain seperti Cina, India, Orang Asli, Sabah dan Sarawak.

Menteri Besar Selangor Datuk Seri Amirudin Shari berkata, undang-undang, sosioekonomi, bahasa dan komunikasi antara faktor penyebab permohonan berdepan kesukaran untuk mendapatkan dokumen pengenalan diri sebelum ini.

"Sebab kita ingin lihat jumlah keciciran sebagai contoh perkahwinan. Apabila sudah berkahwin mereka tinggal di kawasan yang terhad, mak dan ayah pula bekerja bukan dalam sektor formal.

"...jadi itu semua rentetan anak-anak ini berdepan kesukaran untuk ke sekolah. Antara yang lain ialah mempunyai masalah untuk menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

"...ini semua adalah kekangan kepada mereka untuk memperoleh peluang dan ruang yang ditawarkan daripada kerajaan negeri mahupun Kerajaan Persekutuan. Ia juga menyusahkan mereka untuk hidup dalam negara kita," katanya kepada pemberita selepas Majlis Penyerahan Dokumen Pengenalan Diri MySel, di sini.

Tahun ini, seramai 215 orang telah dibantu menerusi program berkenaan.

Seterusnya
#KITASELANGOR
Daftar hari ini untuk dapatkan maklumat terkini terus ke e-mel anda
Terima kasih!
Anda telah didaftarkan untuk menerima makluman dan maklumat terkini.
Maaf! Ada ralat.