Inisiatif

Peristiwa
28/9/24
Isu
Selangor

Pecah Tanah Westports 2: Anwar Ibrahim dan Amirudin Shari Beri Isyarat Perubahan Besar!

Majlis Pecah Tanah Westports 2: Selangor Bersedia Menjadi Pusat Pengedaran Serantau dan Global

Pada 26 September 2024, YAB Perdana Menteri, Dato’ Seri Anwar Ibrahim, bersama Dato’ Seri Amirudin Shari menyempurnakan Majlis Pecah Tanah Westports 2 di Terminal CT9, Pelabuhan Klang. Westports 2 akan dilengkapi dengan teknologi automasi dan pendigitalan, yang dijangka menarik lebih banyak Pelaburan Langsung Asing (FDI) dan meningkatkan peranan Selangor sebagai hab pengedaran serantau.

Projek ini penting untuk menampung pertumbuhan perdagangan dan merangsang ekonomi Selangor dengan menarik syarikat antarabangsa seperti IKEA, Robert Bosch, dan Marks & Spencer. Sembilan Terminal Kontena sedia ada kini beroperasi pada kadar 80% dan dijangka mencapai kapasiti maksimum dalam beberapa tahun. Oleh itu, pembangunan Westports 2 menjadi langkah strategik bagi memastikan Selangor kekal bersedia untuk pertumbuhan masa hadapan.

Amirudin Shari juga membincangkan isu kerosakan jalan raya dan kemalangan kerap di kawasan sekitar dengan YAB PMX. Kerajaan Persekutuan akan meneliti mekanisme terbaik untuk mengatasi masalah ini, termasuk pembaikan jalan sedia ada.

Kerajaan Negeri Selangor akan bekerjasama sepenuhnya melalui agensi dan anak syarikat bagi memastikan projek penaiktarafan Westports 2 dilaksanakan mengikut jadual, membawa manfaat ekonomi besar kepada rakyat Selangor.

Seterusnya
#KITASELANGOR
Daftar hari ini untuk dapatkan maklumat terkini terus ke e-mel anda
Terima kasih!
Anda telah didaftarkan untuk menerima makluman dan maklumat terkini.
Maaf! Ada ralat.